Aanvraagprocedure Tegemoetkoming schade COVID-19
Vrijdag 27 maart is bekend gemaakt hoe de aanvraagprocedure tegemoetkoming schade door het Corona virus in zijn werk zal gaan.
Aan welke voorwaarden moet uw onderneming aan voldoen?
De voorwaarden om in aanmerking te komen, zijn als volgt:
- Uw onderneming is voor 15 maart 2020 opgericht en ingeschreven in het KVK Handelsregister.
- In uw onderneming werken maximaal 250 personen. Dit blijkt uit de inschrijving in het KVK Handelsregister.
- De hoofdactiviteit van uw onderneming is op 15 maart 2020 geregistreerd onder een van de vereiste KVK SBI-codes.
- Uw onderneming heeft een fysieke vestiging in Nederland. Dit vestigingsadres is geregistreerd in het KVK Handelsregister.
- Niet-horecaondernemingen verklaren ten minste één vestiging met een ander adres te hebben dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Bij deze ondernemingen mag het privéadres van de eigenaar/eigenaren dus niet gelijk zijn aan het vestigingsadres.
- Uitgezonderd zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30. Zij verklaren in elk geval één horecagelegenheid te huren, pachten of in eigendom te hebben. Bij deze ondernemingen mag het privéadres van de eigenaar/eigenaren wel gelijk zijn aan vestigingsadres.
- De tegemoetkoming is eenmalig € 4.000 per onderneming. De tegemoetkoming is dus niet per vestiging.
- U geeft bij de aanvraag een bankrekeningnummer op dat op naam van de onderneming staat.
- Uw onderneming is niet failliet.
- Uw onderneming heeft geen verzoek tot verlening van surseance van betaling ingediend bij de rechtbank.
- U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 een omzetverlies te verwachten van ten minste € 4.000.
- U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.
- U verklaart dat u over het huidige en de afgelopen 2 belastingjaren niet meer dan € 200.000 aan overheidssteun heeft ontvangen (de-minimisverordening). Heeft uw onderneming het gehele bedrag van € 200.000 al uitgeput? Dan komt u niet in aanmerking voor de regeling.
- Uw onderneming verklaart geen overheidsbedrijf te zijn.
Voorbereiding; welke gegevens heeft u nodig:
- een eHerkenningsmiddel niveau 1 (of hoger) of DigiD;
- het KVK-nummer van uw onderneming (let op: niet het vestigingsnummer/RSIN);
- de SBI-code van de hoofdactiviteit van uw onderneming;
- het bankrekeningnummer van uw onderneming;
- het correspondentie- en bezoekadres van uw onderneming;
- uw contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres.
Het aanvragen; dit zijn de stappen:
- Regel uw aanvraag online.
- Log in met DigiD of eHerkenning niveau 1 (of hoger).
- Nieuw? Maak eerst een profiel aan.
- In het formulier staat een aantal KVK-gegevens automatisch ingevuld. Controleer deze.
- Heeft u het formulier juist en volledig ingevuld? Dan klikt u op ‘Naar verzenden’.
- Onderteken de verklaringen met een vinkje en klik op ‘Ondertekenen en verzenden’.
- U ontvangt een e-mail ter bevestiging. Deze e-mail vindt u ook onder ‘Mijn overzicht’ bij het betreffende formulier.
Reactie binnen twee weken
Het streven is dat u binnen twee weken het besluit hoort naar aanleiding van uw aanvraag. Mocht het langer duren dan twee weken, dan krijg u hier bericht over. Na dit besluit wordt er binnen een aantal werkdagen overgegaan tot betaling.
Wij toetsen met KVK of uw aanvraag aan de voorwaarden voldoet. Bij de beoordeling gaan wij uit van de gegevens in het Handelsregister op 15 maart 2020. Via KVK voeren wij een faillissementscontrole uit.
Controle en handhaving
De aanvragen worden achteraf gecontroleerd. Wanneer blijkt dat de uitbetaling ten onrechte heeft plaatsgevonden, dan wordt het bedrag teruggehaald.
Waar kan ik het aanvragen?
Bron: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19/aanvraagprocedure
Meer weten?
Mocht u een vraag hebben of komt u er niet uit?
Wij horen het graag. Mail ons via info@payhr.nl